söndag 4 juni 2017

Sjukdom, kärlek och ork

Back from the dead. Åtminstone nästan. I alla fall så fantastiskt mycket mer vid liv än på typ en vecka. Jag har varit helt golvad av min lilla dust med streptokockerna, med en toppnotering på 39,2 i temperatur - så sjuk har jag inte varit på ca tio år.

Och vad glad man blir då, när man känner att orken börjar komma tillbaka. Man blir verkligen som en mer hoppfull 2.0-version av sig själv överlag. Förmodligen som en jag-överlevde-en-bilolycka light (alltså verkligen light, men ändå). Jag känner mig entusiastisk vad gäller mina olika skrivprojekt och befriande teflonig mot eventuell framtida kritik mot den kommande Visheten vaknar. You don't like? Inga problem. Life is good.

Dessutom finner jag mig själv övermannad av kärleken till mitt barn. Hon har varit underbar genom hela min sjukdom, men stora delar av mig har önskat att jag fick ligga och dö en smula i frid och ro. Nu kopplas den seriösa orkkärleken på igen och jag blir alldeles yr av att titta på henne. Lilla ljuvlighet! Ljuvligheters ljuvlighet! Hur kan någon vara så perfekt? Och fin, finare, finast!

Jag är inte frisk än, men jag ligger mentalt i startgroparna och bara studsar av förväntan inför ett fullständigt tillfrisknande. Känslan är att jag kommer att kunna uträtta underverk. Skriva färdigt fem romanprojekt, spela fiol- och pianostämman samtidigt i den Haydnsonat jag håller på med, samt äntligen bemästra de där nio språken.

Kanske kommer jag t.o.m. städa lägenheten. Vem vet?

12 kommentarer:

  1. Härligt att höra att du är på väg att tillfriskna igen. Och ja, det är ofta samma sak för mig, när jag tvingas ligga still i sängen inser jag saker och uppskattar sådant jag inte riktigt hinner med när jag är i farten. Inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Ska försöka komma ihåg den här känslan.

      Radera
  2. Men usch då vilken pärs! Härligt att du är på gång igen. Delar helt och hållet din prioritering när det gäller städningen, förstår mig inte på alla dessa som vill ha fläckfria hem. Så bortkastat i mina ögon!

    Ser fram emot dina kommande storverk!

    SvaraRadera
  3. Men så skönt att du mår bättre! Härlig känsla det där när mamma-kärlek-orken slås på för fullt igen. Brukar känna som en åldrig elefant när jag är sjuk; i.e. vill gå iväg till en enslig plats och dö ifred, och det är svårt när en liten vill sköta om mamma :-D
    Städa? Finns ingen hejd, låter det som :)

    SvaraRadera
  4. Fy så segt. Men härligt att du kunde vända det hela till en sådan livsglädje. Ibland är det bra att bli påmind om hur bra man har det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, definitivt bra att bli påmind. Men jag kan ha ropat hej lite väl tidigt. Inte riktigt hundra än - men oändligt mycket bättre!

      Radera
  5. Usch det är verkligen inte kul att vara sjuk! Men visst är det skönt när man känner att man är tillbaka på banan igen :) Heja, heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag låg och darrade under täcket i feberfrossa kändes det som om jag aldrig skulle vara på benen igen. Men nu börjar det ordna upp sig!

      Radera
  6. Haha, man känner riktigt hur energi spritter i inlägget, alla planer på allt man kan göra nu när man är frisk! :) Jag brukar veta att jag är på bättringsvägen när jag börjar städa upp efter min sjukperiod. :)
    Skönt att du är på bättringsvägen, sjukdom är inget vidare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, det är verkligen inget vidare, men nu börjar det ordna upp sig på allvar. Jag kan nog faktiskt träna i början av nästa vecka!

      Radera