fredag 20 oktober 2017

Författarskola #42 - dramaturgikurs


I går var jag på en kurs i dramaturgi i Sveriges författarbunds underdivision BULTs regi. Jorå, fint skareva! Och fint VAR det! Jag var SÅ starstruck av att sitta där tillsammans med ett axplock av Sveriges mest framstående barn- och ungdomsförfattare. Eller vad sägs om Lisa Bjärbo, Ingrid Olsson, Elisabeth Östnäs och Eva Susso, för att bara nämna några? Och vem ledde kursen då? Ingen mindre än Alex Haridi.

Ni fattar. Vad gjorde jag där, liksom? Men jag VAR där och det var den BÄSTA kurs jag någonsin deltagit i.

Shit, vad bra han är, Alex! Han har så gedigen erfarenhet och förutom detta en sådan supersund inställning till det här med dramaturgi. Så här ser hans definition av begreppet ut:

Kloka ord av Alex Haridi (från kurskompendiet)

Det viktiga här är att han alltså inte säger någonting om vad man SKA eller MÅSTE göra, utan endast försöker att åskådliggöra det som redan finns på något sätt i vårt kollektiva medvetande. Trots detta var det nog fler än jag som satt och mentalt försökte pressa in våra redan utkomna böcker samt pågående projekt i modellen som han sedan beskrev i detalj (det är väl vad man kan förvänta sig av det kollektiva medvetandet hos en författarskara).

Och vad var det för modell då? Jo, det handlade främst om en klassisk modell (med ursprung i filmen) som man kan betrakta som tre akter eller åtta sekvenser (otippad matematik här, men det går faktiskt hyfsat jämnt upp).

Men om vi börjar med det han kallade för "skelettversionen" av klassisk struktur för en historia, så ser den ut någonting så här:

 Klassisk dramaturgisk struktur - skelettversionen (Alex Haridi, från kurskompendiet)

Han ritade även upp denna struktur i form av en något knölig "val":

Den dramaturgiska valen (Alex Haridi, från kursslidesen)

Här blir det i suddigaste laget kanske, men m.h.a. ovanstående punktlista bör det gå att dechiffrera även valen.

När man ska bena ut den här modellen i tre akter så går gränserna vid vändpunkterna. Då ser det ut så här:

Treaktsvalen (Alex Haridi, från kursslidesen)

Sedan delade han upp detta ytterligare i en akt 2a och akt 2b, så att vi fick fyra lika stora delar (jaha, tänker ni, varför kallar man det inte för "fyraktssystemet" rätt och slätt? Svar: Inte fan vet jag. Av gammal hävd, förmodar jag.):

I praktiken fyra akter (Alex Haridi, från kursslidesen)

Suddigt och svårt att se, men vi pratar fortfarande om samma hållpunkter som tidigare, så det går att gissa vad som står ganska bra.

När vi sedan vill dela upp det hela i våra åtta sekvenser, så är det inte speciellt svårt utifrån ovanstående:

Åtta sekvenser (Alex Haridi, från kursslidesen)

I samma andetag som den här modellen nämns, så måste sägas att Haridis ungdomsroman "Huset mittemot" enligt honom själv bygger strikt på denna. Jag har ännu inte läst boken, men det ska bli oerhört intressant att göra det, inte minst i studiesyfte.

Redan detta är rätt mycket att idissla, och jag har inte tänkt ta det längre än så idag. I stället tänkte jag att kommande författarskoleinlägg ska handla om valda punkter i detta/dessa schema(n).

Men stay tuned, för snart ska vi prata om detaljerna här.

14 kommentarer:

  1. Det låter som en helt fantastisk kurs. Kul! Själv har jag nog svårast att få till delen som kommer efter mittpunkten men innan slutet. Den blir lätt lite strukturlös och tappar drivet tycker jag, så om du har eller fick några insikter läser jag extra gärna om just det. :)

    Förresten så har jag läst VV nu - jag lyckades snappa upp det enda icke utlånade exet från bibliotekets återlämnat-hylla innan det ens hunnit ut på sin egentliga plats. Och kära Elin, du har gjort det igen. Supertrevlig bok. Snart är det du som ger BULT-kurser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fantastiskt! Särskilt för mig, som visserligen var vagt medveten om de vedertagna begreppen, men som aldrig fått dem så väl presenterade för mig som nu. Jag blev synopsissugen som fan, kan jag säga. Du tycks ju redan ha koll, så jag undrar om jag kan erbjuda något av intresse. Som vanligt är det bara min egen förvirrade resa jag redogör för här:)

      Men stort, stort TACK! Inte minst för att du LÄSER ö.h.t. -
      konkurrensen i folks läsköer är ju stenhård! Hehe, hålla BULT-kurs, det vore någonting:)

      Radera
  2. Vilken IMPONERNADE utbildning, och här har jag suttit på nån videogrej med datainspektionen, det BLEKNAR ju i sammanhanget :-D Allvarligt talat, jag blir faktiskt både avundsjuk och peppad av det här inlägget, så underbart det låter att gå utbildning med begåvade personer och om ett roligt ämne!
    Är nyfrälst strukturanvändare. Har kört lite löst innan, men med manusen jag jobbar med nu har jag planerat strukturen ordentlig. Inser att jag haft för bråttom tidigare, att första vändpunkten kommit för tidigt i manusen och att the muddy middle blir så mycket lerigare om man gör så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR inte så dumt:) Även jag har suttit på min beskärda del av tröstlösa, ändlösa möten i grått, och jag föredrar faktiskt sammankomster av den här typen.

      Jamen ja! Varför inte använda sig av detta verktyg när det FINNS att tillgå. Det är sannerligen inte fråga om någon exakt matematik, bara hjälpsamma hintar om hur man kan göra för att underlätta för sig själv och få ur sig en bra historia som folk kan ha glädje av att läsa.

      Radera
  3. Perfekt att du berättar om föreläsningen! Jag jag kunde inte åka till huvudstaden den här veckan ... eftersom min make skulle dit. Typiskt, typiskt, typiskt! Jag har hört att det finns en liten chans med en repris i Götet och håller tummarna för det ... samtidigt som jag tyder dina bilder. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, det hade ju varit trevligt att ha dig där, men det blir säkert en likadan kurs någonstans, så himla populär som den var. Ha en trevlig helg du med!

      Radera
  4. Alltså, fantastiskt att få gå på något sånt! Även om jag inte kan hjälpa, efter att ha läst ett hejdlöst roligt inlägg om den dramaturgiska valen, att jag blev lite fnissig när jag kom dit. Fast jag tvivlar inte ett dugg på att den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja den är fin:) Jag tycker att det lättar upp stämningen en aning och tar bort det som lätt skulle kunna kännas lite hopplöst i all sin rigorism.

      Radera
  5. Vilken rolig dag!
    Jag måste outa min okunnighet i ämnet, för den största stjärnan på den där kursen var du, de andra har jag inte ens hört talas om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Mycket roligt! Nämen, om man inte i första hand ägnar sig åt svensk ungdomslitteratur så lär det väl vara lite esoterika.

      Radera
  6. Åh! TACK för att du delar med dig av guldgruvan! Ser fram emot kommande inlägg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra! Nu finns det ett sådant nytt inlägg:)

      Radera
  7. Väldigt fint sällskap! Alex är ju otroligt karismatisk och inspirerande, och framför allt ruskigt duktig på ämnet och har sån enorm erfarenhet. Måste varit en grymt intressant föreläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är fantastisk och vet vad han snackar om. Jag är honom oändligt tacksam.

      Radera