tisdag 20 april 2021

60000 ord

60000 ord

Så här såg det ut alldeles nyss i mitt pågående manus. När jag av en slump kollade på antal ord så visade det sig finnas exakt 60000 sådana*. Av någon anledning har jag fått för mig att 90000 ord är någon sorts standard (är det för att jag vet att Storytel Originals ligger däromkring?), så det är ungefär vad jag räknar med i slutändan. Det betyder i så fall att jag är två tredjedelar igenom manuset - självfallet inte något absolut (eventuellt inte ens relevant) estimat, i synnerhet som att slutprodukten (blir det någon sådan, tro?) per nödvändighet kommer att vara intill oigenkänlighet kullkastad och ombyggd. Men något av en milstolpe ändå.

Paniken är oförändrad. Den ligger konstant och maler medan jag skriver mig längre och längre ifrån någonting som ö.h.t. går att använda - det är i alla fall känslan. Planen är trots detta att skriva ca 30000 ord till och försöka knyta ihop saker och ting så gott det går.

Jag vet att det kommer ett "sedan", men jag tänker försöka skjuta upp alla tankar på detta så länge. Det får rulla på nu, så ser vi var vi hamnar. Det kan inte bli värre än oanvändbart.

* Den uppmärksamma läsaren noterar att det är 4000 ord mer än i mitt inlägg för två veckor sedan. Så mycket för "1000 ord om dagen". Det största problemet har varit - ni har säkert gissat det - vabbning.

5 kommentarer:

  1. "Det kan inte bli värre än oanvändbart", så himla sant! Tror fortfarande på din organiska process här, storheter som Stephen King gör ju på liknande sätt. Hörde nån podd där de kallade hans första utkast för en enormt välarbetad outline, som han använde som grund sen för att faktiskt skriva boken (fast han själv tycker inte att han är en plotter). Tänker att det är du och Stephen, liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och Stephen😄 Nämen, jag har läst hans "On Writing" (heter den väl?) och han redigerar ändå förvånansvärt lite, vad jag förstår. Men han är ju Stephen King och har några hyllmeter bakom sig.

      Radera
    2. Läste ovan om vaben, I feel your pain! Blev det kalas för Giraff eller är den tiden över?

      Radera
    3. Haha! Den tiden är faktiskt över:)

      Radera