fredag 9 april 2021

Manus i akut behov av hjälp

 

Var är jag och vart är jag på väg? Hallå? Någon? (Källa)

Aldrig tidigare har jag väl varit så medveten om hur mycket ett pågående råmanus kommer att behöva redigeras. Jag brukar vara så himla noggrann med att försöka se till att det håller ihop redan i första rundan. Här är det fullständigt high chapparal från början till slut.
 
Som oftast i mina böcker så finns det något slags mysterium - eftersom det är feelgood så är det inte den springande punkten här - och det känns viktigt att det drivs på på ett bra, sammanhängande sätt, där man strukturerat går från (felaktig) teori till (felaktig) teori, tills man slutligen landar i upplösningen.

Men jag måste främst se till att de känslomässiga trådarna rullar på ett naturligt, organiskt sätt, så att alla kan känna att (den visserligen i vanlig ordning helt galna) historien funkar så att man blir tillfredsställd på det vis genren utlovar, och inte känner att det förekommer några konstiga hopp i den emotionella logiken.

Jag har dessutom tre lager av tidslinjer: nutid, närliggande dåtid och fjärran dåtid. Jag kan bara hoppas att det inte blir alltför rörigt, men kan samtidigt se en framtida (i det här läget ytterst osannolik) förläggare säga åt mig att stryka åtminstone en av dessa.

Jag har skrivit 56000 ord, så det finns ingen återvändo. Bara att skriva sig igenom eländet och oroa sig för den astronomiska redigeringen i ett senare läge.

2 kommentarer:

  1. Men det är rätt mäktigt ändå med 56000 ord råmanus! Och blir även ganska imponerad av formuleringar som "trådarna rullar på ett naturligt, organiskt sätt", osv. Fint ändå att du kan se på ditt manus liksom "utifrån" och redan nu ser vad som failar. En glad amatör (*räcker upp handen*) skulle nog bara se sin lilla manusbebis och älska den villkorslöst, trots kaos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja du, blir man någonsin något annat än en glad amatör? Men jo, nog har jag blivit bättre på att se uppenbara brister och inse nödvändigheten i att försöka kväsa dessa - i något jädrans skede! 56000 ord är typ dubbelt så långs som det manus jag har avtal på hos Bonnier Carlsen, fast där rör det sig ju om målgruppen 9-12 år.

      Radera