torsdag 16 november 2017

Läskramp

Nu har jag problem här, det är alldeles tydligt. Jag läser inte. I alla fall inte böcker.

Böcker är väl ändå min hjärnas favoritflyktväg? Vad är problemet? Vill den inte fly helt plötsligt?

Jo, det vill den så klart. Men det är tydligen svårare att plocka upp och läsa en bok än att stirra på någon tv-serie, vad skit som helst, just nu.

Lite har det väl med den översvämmande läskön att göra. Eller mycket kanske. En känsla av hopplöshet lägrar sig över mig när jag tänker på allt som borde läsas. Som om det vore en plikt och inte det bästa jag vet.

Dessutom har jag samvetskval. Jag är en slalomläsare av rang och det resulterar allt som oftast i böcker som blir lämnade någonstans mitt i och som sedan ligger och skaver på mitt lässamvete. Jag vet att om jag ska ta mig an dessa böcker igen så borde jag verkligen börja om från början, eftersom jag har noll minne, men det känns som "slöseri med tid".

Ursäkta? Är DET slöseri med tid? Ok, men timmarna som tillbringas framför inte överdrivet sevärda tv-serier med något hundratal avsnitt vardera, är inte det slöseri?

Mm.

Inte för att jag blir mer lässugen av det lilla argumentet.

Min kloka redaktör, Ada, har någon gång rått mig att läsa om någonting som jag verkligen gillar - typ Harry Potter - för att bryta igenom lässvackan (nix, det var inte så länge sedan jag hade samma problem som nu). Men förutom att DET om något känns som slöseri med tid, så vill jag inte ens läsa någonting jag gillar.

Jag orkar helt enkelt inte läsa.

Stört.

10 kommentarer:

  1. Jag har upptäckt att i takt med att min läslista ökar blir jag mer luststyrd. Lite som att jag vill äta de läckraste godisarna i påsen först, men vet inte riktigt vilka det är och därför sitter jag bara och glor ner i påsen och petar.
    Att ha många val är tydligen en av källorna till stress också, så dessa läslistor måste för min del begränsas och inte planeras långt i förväg.
    Din redaktör har definitivt en poäng, att läsa något garanterat njutbart är en bra väg upp på banan igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl ganska väl belagt att valfrihetens baksida är just ångestfylld obeslutsamhet. Typiskt det mänskliga sinnet.

      Jag ska verkligen försöka läsa någonting njutbart, men just nu känns det motigt bara att plocka upp en bok (= klicka fram den på paddan).

      Radera
  2. Just nu är jag inne i en bra läsperiod, men svackorna kommer och går. Jag är också slalomläsare och den där högen med halvt utlästa böcker blir som en fysisk manifestation av mina skuldkänslor för allt jag inte klarar av i livet.

    Jag håller egentligen med din redaktör om att HP är en utmärkt medicin, men kanske är böckerna lite för långa? Det kanske finns någon kortare bok som du kan läsa på en eftermiddag, för att ha avslutat någonting? Något av Ole Lund Kirkegaard eller en kort Astrid Lindgren eller så.

    Alternativt ljudböcker? Jag har avslutat mitt Storytel-abonnemang nu för att jag tyckte det blev rätt dyrt, men medan jag hade det sköt antalet lästa/lyssnade böcker i höjden. Det blir inte samma känsla av “slöseri med tid” om man lyssnar medan man diskar osv.

    Om du nu känner att du behöver göra något åt det över huvud taget. Nu när det här med böcker är ditt jobb är det kanske inte så konstigt om din hjärna vill slappna av med något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. HP blir nog inte aktuellt, nej. Inte huvudsakligen p.g.a. längd, utan mer för att det inte är dags än - det var inte tillräckligt länge sedan, helt enkelt. Ljudböcker fixar jag dessvärre inte över huvud taget.

      Men vi är någonting på spåren här! Någonting ska väl kunna kicka igång läsningen igen.

      Återkommer.

      Radera
  3. Känner igen det där, och lite grundar det sig för mig i att jag inte vågar börja läsa när jag känner så där, för jag är rädd att bli besviken och ÄNNU mindre lässugen. Din redaktör hade en poäng, mitt andra trix är att läsa en bok där jag gillat filmatiseringen (stört, men det funkar för mig :-)
    Annars är mitt bästa tips Korpringarna, men det är ju också min lösning för all blues det här året. Lättläst och luftigt trots tegelsten. Förlåt för tips som ev ökar på den där asjobbiga läskön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kanske inte så dumt med Korpringarna, faktiskt. Den har så sjukt höga rejtings på Goodreads - förutom att du dessutom lovprisar dem.

      Filmatiseringen ... Hm, brukar ju läsa böckerna först. Ska tänka efter. Tack!

      Radera
  4. Men du, gå och skaffa dig en ”riktig” fysisk bok med härliga sidor att bläddra i. Tror det kan få sig sugen igen!

    SvaraRadera
  5. Jag har haft en bra läsperiod nu och då börjar den svacka lite nu. Kastar mig inte över mina böcker utan zappar hej vilt utan att hitta något att titta på... ;) Inte ens min sista Harry Potter lockar, fastän jag smällde i mig dem här i somras som om de vore choklad. Och måsten, när jag inbillar mig att jag måste läsa, då försvinner rätt mycket lust också. Tips? Vänta ut? Hitta något du tror att du kommer älska...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oj vad glädjelöst man gör det för sig själv när man tror att man måste en massa saker. Det är ju faktiskt tillåtet att vänta ut det hela:)

      Radera