måndag 12 februari 2018

När folk känner sig påhoppade

Matar på med mitt andra inlägg för dagen här. Jag var nämligen nyss med om en märklig grej.

Jag tänker köpa tårtor till ett litet 44-årskalas som jag ska ha (brukar inte ha kalas för mig själv, men min dotter tycker att det är så kul) och frågade därför per mail det tilltänkta bageriet, Thelins, om innehållsförteckning för deras tårtor. I detta mail framgick det tydligt att det handlade om att säkerställa att en ovo-laktovegetarian skulle kunna äta åtminstone någon av tårtorna.

Jag fick ett goddag yxskaft-svar på formen: Våra tårtor innehåller sockerkaksbotten, vaniljkräm, passionsmousse, o.s.v.

Jo, sa jag, det kan jag utläsa från er hemsida. Jag vill ha en innehållsförteckning där man kan se om det förekommer gelatin, lecitin, o.s.v. där någonstans.

Svaret: Det kan jag inte svara på, jag måste prata med bageriet. "Återkom gärna efter semmeldagen".

Ok, tänkte jag. Vad konstigt att ett så stort, väletablerat företag inte har några rutiner kring detta. De borde ha en pdf som de bara skickar direkt så fort någon undrar över någonting. Och kalla mig skitjobbig, men eftersom den här människan uppenbarligen inte hade någon aning om hur han skulle hantera dylika spörsmål, skrev jag något i stil med att "ok, jag fattar, men inför framtida frågor av denna typ kan ni kolla på den här broschyren från Livsmedelsverket, där det framgår tydligt vad ni är skyldiga att kunna informera konsumenten om." Självklart fattade jag att personen som svarade på mailet själv inte var ansvarig för någonting. Jag tänkte att han kunde göra det man gör som anställd: Skickar frågan vidare till någon som har högre lön. Och det var väl exakt vad som hände.

Svaret kom från en annan, förmodligen överordnad person denna gång:

Hej Elin,

Tack för ditt mail och uppläxning kring Livsmedelsverkets regler, reglerna gäller märkning – vår hemsida har ingen märkning.

Vi är väl bevandrade med reglerna kring våra skyldigheter gentemot våra konsumenter, är du missnöjd med något svar är du välkommen att kontakta mig per telefon.

Med vänliga hälsningar,

Och så namn och telefonnummer - som jag genast ringde.

En rasande människa svarade. Jag frågade - utan att på något sätt vara otrevlig eller påtala den mindre trivsamma tonen i hans mail, om det - om de alltså visste vad som gällde - i så fall fanns någon pdf som man kunde få. På detta svarade han att det fanns det visst det, men de hade ju i ett tidigare mail bett mig återkomma efter semmeldagen ... Och sedan ballade det ur på något sätt, så det sista som hände var att han fräste åt mig att "inga vegetarianer kan äta på våra konditorier, så du behöver inte återkomma alls!"

Shit, alltså. Jag har sällan blivit så illa bemött. Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha varit tydligare med att "OM ni inte känner till detta - vilket ni säkert gör - så bifogar jag för säkerhets skull denna broschyr. Jag ber TUSEN GÅNGER om ursäkt ifall ni redan vet vad som gäller. Det är inte meningen att läxa upp någon." Men sanningen är att jag trodde att det var ett företag jag kommunicerade med, inte en lättstött människa som tog det hela som en personlig förolämpning.

Och för er som tror att jag är ett as som går igång på att plåga servicepersonal: Jag är faktiskt extremt snäll - alltid. Det grövsta jag kan göra mig skyldig till - liksom inträffade ovan - är att jag uppenbarligen inte på alla sätt säkerställer att inget av det jag skriver kan tas som en personlig förolämpning.

Möjligen köper jag mina tårtor någon annanstans i framtiden.

8 kommentarer:

  1. Haha, men vad sjukt!! Att köpa bakverken någon annanstans framöver låter minst sagt rimligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du reagerar så. Började fundera över om det här med bifogad broschyr var ett oförlåtligt övertramp. Tycker inte om att göra folk arga/ledsna ... Försökte ju vara trevlig där i telefon, men skadan var redan skedd:D

      Radera
  2. Äh, de reagerade ju helt fel. Bara deras "våra tårtor innehåller smörkräm typ" var ju ett galet svar. Klart man inte frågar om det utan innehållsförteckning för allergier. Tycker du gjorde helt rätt, de borde lagt sig platt och bara liksom "oj, då men självklart... jo, det ska vi ordna med en gång, inga problem." Då hade en kanske fortsatt handla där. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså, denna hätskhet. Vet att jag var lite jobbig själv, men tyckte inte att deras reaktion var riktigt rimlig:|

      Radera
  3. Alltså, nej - DU ska inte börja känna att du har trampat någon på tårna. DU är kunden (dvs, kunde ha varit...), DE tillhandahåller varan (dvs, skulle ha gjort...), och det bemötande du fick är inte ok. In med anekdoten i en anteckningsbok för framtida knöppgökskaraktärer, tänker jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stöd! Jag tvivlar alltid på mig själv i sådana här lägen, även om han var helt uppåt väggarna oresonlig. Ja, knäppgökar kan användas på ett bra sätt:)

      Radera
  4. Du reagerade helt rätt, och de helt fel! Otroligt oprofessionellt. Man måste ha koll på sin bransch, allergier, gluten, vegetarianer, veganer, stort i vår tid, och går inte att slarva med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, eller hur? Det ska vara enkelt och självklart ju.

      Radera