lördag 21 januari 2017

Sorgesång #6 - att skjuta sig själv i foten


Eftersom den skada som just skett är så oerhörd och jag inte orkar säga så mycket mer om den just nu, så tänkte jag ondgöra mig över en vagt relaterad sak.

Igår tittade jag på Trump-installationen medan jag lagade mat med köksfläkten på och samtidigt pågick barnprogram på tv i bakgrunden, vilket tillsammans gjorde att jag inte hörde så förfärligt mycket av vad som sades. En sak hörde jag dock: hur den kvinnliga kommentatorn sköt sig själv och alla oss andra kvinnor i foten genom att kommentera vad Hillary Clinton, Michelle Obama och andra damer i bild hade på sig, vem som härmat vems garderob o.s.v. De två manliga kommentatorerna var lätt roade och den kvinnliga kommentatorn sa fnittrande: "Women care about these things."

Och visst, det står var och en fritt att både intressera sig för och tycka till om vad kvinnliga politiker valt för kläder och hur man upplever att det fungerar, men man kan INTE göra det i den här typen av sammanhang och tro att det inte påverkar saker och ting. Det är nämligen inte någonting man kan prata om utan att sänka nivån på diskussionen, eftersom det man ofelbart gör är att man sänker kvinnorna några snäpp. Under männen, vars utseende oerhört sällan diskuteras över huvud taget.

Det kan tyckas vara en liten sak att hänga upp sig på - och visst, det var sannerligen inte det värsta som hände i och med gårdagens installation - men det hör till de idiotier här i världen som jag tycker att man bör sträva efter att få ett slut på.

5 kommentarer:

  1. I och för sig kan jag tycka att det är intressant att studera hur kvinnliga och manliga politiker klär sig, men jag tycker sällan att de analyser som erbjuds är av det djupare slaget. Om de tog dit någon som typ doktorerat i ämnet skulle jag tycka det gav något, annars inte. Och jag menar, Michelle Obama är ju fantastisk, men hon är inte själv politiker. Varför är fruar så viktiga i amerikansk politik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara hittepå, jag fattar inte varför din senaste kommentar till detta inte publiceras, men det funkar inte av någon anledning just nu. Så här såg den ju ut:

      Det här tyckte jag var lite intressant ändå: http://www.dn.se/kultur-noje/susanne-ljung-melania-trumps-drakt-en-flakt-fran-forna-tider/

      Även om detta inte känns som den viktigaste frågan just nu...

      Radera
  2. Jomenvisst, det är lite intressant, i rätt forum. Och du har så rätt i det här med fruar i amerikansk politik. Det är jättekonstigt. Det liknar kungahusfenomenet (helt vansinnigt i sig, men förhållandevis harmlöst). Och fru Obama var väl så illa tvungen att BLI politiker.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är en stor sak. Ännu ett exempel på den snedvridna historieskrivningen som sker mitt framför ögonen på oss och där kvinnor blir ojekt/bifigurer samtidigt som männen GÖR "viktiga" saker. Det ÄR roligt att studera kläder (ja, jag erkänner, ibland tittar jag på nobelprisutdelningen mest för kläääningarna), men det där fnissiga på installationen av en president? Näe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så. Jag tittar också på klänningar och lustiga hattar och kommenterar frisyrer och läppstiftsnyanser, men jag gör det inte offentligt, i politiskt seriösa sammanhang (som i detta fall när en despot just tillskansat sig makten i ett land där individens frihet står så oerhört högt i kurs).

      Jag hoppas att jag kommenterar kala hjässor och fula slipsar också (i rätt sammanhang, hemma på kammaren, omgiven endast av sådana som vet att jag inte menar så mycket med det), men jag är inte så säker på det. Män kommer undan med mycket, av gammal socialt inrotad vana.

      Radera