torsdag 4 oktober 2018

Min gamla nemesis ...

... cellon

Hur många år sedan var det jag köpte min cello? Jag vet inte riktigt. Jag tror att min dotter hade kommit till världen, så det bör inte ha varit mer än fyra år sedan. Som jag minns det var det en julklapp till mig själv. En bra sådan, eftersom jag länge tänkt att jag skulle skaffa en cello.

Fint så, men sedan har i stort sett detta hänt:

Cellon, snett bakom gitarren

Där har den stått i ett hörn och stirrat på mig med anklagande min. Jag har då och då gett den ett ursäktande leende och sedan gått vidare med mitt liv.

Men igår skulle det ske! Jag tog fram åbäket och stämde det med rätt stor möda. Sedan plockade jag fram noterna jag köpte på bokmässan.

Ni vet den där av Bach

För den som inte läser a vista bara så där, så är det precis det stycke ni tror att det är: det där som nästan är synonymt med cello, liksom.

Bara att börja spela då.

Men hörni, cello visar sig vara SVÅRT! Hör och häpna. Jag tänkte att det var som en uppblåst fiol (som jag spelar) vänd åt fel håll och att det skulle ge sig självt bara man faktiskt satte sig med cellon mellan knäna.

Jag kom typ en takt. Och då var det en gräslig takt. Sedan fick jag lika ont i fingrarna som man får av gitarr när man inte är van.

Men jag är fan ingenting om inte envis. Så jävla tjurskallig. Kanske rentav lika tjurskallig som cellon.

Vi får väl se vem som vinner, cellon eller dess matte.

3 kommentarer:

  1. Haha, jag dööör! Har liknande erfarenheter, men i något mindre och billigare skala (tin whistles- tydligen svårare än blockflöjt och låter tydligen rent förjä-ligt illa om en inte är irländsk, munspel - man ANDAS ju bara, hur svårt kan det vara? Mycket, tydligen). Cello är för övrigt riktigt coolt; låter vackert och är om inte annat en snygg inredningsdetalj ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är knepigare än man tror tydligen. Och, jo, cello är underbart. När någon som kan spela spelar.

      Radera
  2. Så mysigt med cello, modigt! Inte varje dag man tar sig an nya instrument direkt.

    SvaraRadera