tisdag 15 oktober 2019

Vansinne på makro- och mikronivå

Kanske världens fulaste webbsida

Jag vet inte om någon annan än jag har reagerat på det här med Skolplattformen, som varit så omskrivet i dagarna. Det rör sig alltså om en webbplattform för att (som jag förstår det) registrera schema och anmäla frånvaro.

Ok, lyssna nu, för detta är vansinne på makronivå: Denna webbapp - som man dessutom haft enorma problem med i form av förseningar, säkerhetsaspekten, samt ej implementerad funktionalitet - har kostat skattebetalarna ... Gissa - det är helt omöjligt att göra det om man inte läst tidningsartiklarna! Nu kommer svaret här: cirka EN MILJARD kronor.

Hahahhahahaahaauuuuuuuääääääääääääääähhhhhhh!!!!!!!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Seriöst.

Jag läste en artikel där man jämförde med andra projekt som kostat lika mycket. Det handlade om sista säsongen av GoT och en satellit som skickats till Mars!!!

HUR ska man orka???

Så här tänker jag som programmerare/projektledare - och jag kommer att räkna så högt att det är helt orimligt, bara för att illustrera vansinnet: Jag skulle sätta 5-7 utvecklare på projektet och sedan ge dem ett år. Vi vill ha bra utvecklare, så vi betalar en miljon till var och en under detta år. Vid slutet av vårt tänkta år är allting färdigt OCH fungerar som det är tänkt.

Alltså, i allra, allra värsta fall 7 miljoner kronor.

I stället lägger man ned EN MILJARD och det bidde fan en tumme!

Frågan inställer sig osökt: Vad - exakt VAD - har man gjort för att spendera dessa pengar??? Har man hyrt in ett hundratal konsulter för att fysiskt sprätta tusenlappar rakt ut i Östersjön? Det räcker väl inte för att slösa bort en miljard inom en rimlig framtid? Orkar inte räkna efter nu, för det gör fysiskt ont i mig att man varit så jävla oaktsam och stenkorkad.

Det var makrovansinnet. Nu kommer vi till mikrovansinnet.


Vad man kan hitta i sitt Happy Meal för tillfället

McDonald's har en drive där de stoppar en liten My Little Pony-figur i varje Happy Meal (om man inte vill ha Transformers i stället). Min dotter är tokig i My Little Pony och framförallt är hon tokig i dessa figurer. Hon har ställt in sig på att hon ska få varenda en - det rör sig om sex stycken olika.

Men det är ju så att de där jädrans figuerna inte alltid finns! Ofta har ett visst McDonald's endast en av dem, så att man kan få x antal Pinkie Pie, men ingen av de andra. Och denna kampanj kommer inte att pågå för evigt!

Vad gör man som mamma då?

Jo, man besöker olika McDonald's för att hitta saknade figurer och sedan börjar man googla skiten ur det hela. Idag köpte jag två av figurerna på eBay. Det kostade mig endast 25 dollar ... På McDonald's kan man få enbart leksaken för 10 spänn. Idag fick jag faktiskt en Rainbow Dash gratis när jag frågade efter vilka av ponnyerna de hade tillgängliga.

Men trots detta saknar jag fortfarande en figur: Applejack. Jag har letat med ljus och lykta!

Så snälla, om det är någon som har en Applejack (längst upp till vänster på bilden - OBS! måste vara från McDonald's-kampanjen 2019 (ej att förväxla med 2018)), please, please, låt mig köpa den! Jag betalar upp till 25 dollar.

Eller mer. Mammor, ni vet.

10 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om skolplattformen! Använde den för första gången förra veckan och fattade inte hur UX-teamet tänkte. Inte nog med att den är ganska ful, den är dessutom inte användarvänlig. Utvecklaren i mig mådde faktiskt lite dåligt över att använda den.
    Och herregud... en miljard kronor... vad har de pengarna gått till egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eeexakt. Den är direkt användarfientlig. Vet på allvar inte riktigt hur man bäst plottar in ett löpande schema😆

      Radera
  2. Skriver anonymt här då jag tydligen inte är betrodd att logga in längre, men det är alltså Nästa Sida- Annika, detta. Skolplattformen, är det något som Stockholms stad själva tagit fram...? Låter kostnadseffektivt när det redan finns andra program som gör samma sak (här i Sveriges nästa minsta kommun kör vi Tempus på fritids, och SchoolSoft i skolan, för vad jag gissar är en behändig penning.)
    Om hästarna; mammakärleken är stor och oändlig <3 Har tyvärr ingen Applejack att skicka till dig, på grund av bor långt ifrån det gyllene M:et. Snällt av den som gav bort en Rainbow Dash gratis, hon är ju coolaste ponnyn av dom alla, har jag förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Annika! Så trevligt att höra av dig:)

      JA, exakt! Glömde att skriva det, men förihelvete, det finns andra, färdigbyggda system! Och ja, Stockholms stad har varit framme och betett sig som idioter.

      Vet du, jag har lyckats köpa en Applejack från Ryssland:D

      Radera
    2. Ryssland, så pass :-D
      Måste föresten ge Stockholm stad lite cred ändå; dom NAILADE åtminstone den allmänna fulheten i systemet. Såna här system är alltid fula. /Annika.

      Radera
    3. Ja, det är där de verkligen lyckades! Fulheten!

      Radera
  3. Ja det där är helt otroligt! Jobbar själv med att försöka förbättra den offentliga upphandlingen och det som krävs är flera saker men den stora bristen är som jag ser det att den strategiska nivån kopplas till aktiviteter och arbetssätt i den dagliga verksamheten. Det finns ingen eller bara sporadisk strategi som hänger ihop med metod för våra offentliga upphandlingar. Sedan finns det eldsjälar där ute som gör stor skillnad där de går fram men för att få en generell förbättring krävs ett strategiskt arbete som knyts till arbetssätt, rutiner etc. och att man lägger den vikt på frågan som den är värd. Den offentliga marknaden är gigantisk och påverkar alla invånare, skattebetalare, företagare och oss alla. In och påverka! Du kanske ska konsulta inom it-upphandling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, you went totalt professional on mig där! Låter som om du verkligen är rätt kvinna för jobbet. Själv skulle jag nog dö av frustration inför glappet mellan upphandlingsdimensionen och den riktiga världen😬

      Radera
  4. Men vad i hela friden ...? Blir helt ställd. Hur är det ens möjligt att lägga så mycket pengar på detta? Uppdrag granskning nästa!
    Och lite ilsken blir jag nog över hästgrejen med. Klart dottern ska få sina ponnies men varför driva sådana kampanjer, det blir ju så svårt för barnen att förstå när det inte går att få. (Jag tokälskade MLP så min mamma hade lätt kunnat fara runt som du gör.) Men, du fick tag på den. Slutet gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Totalt vansinne!

      Haha, javisst plastponnyerna med. Helt sjukt. Men deras prio är ju inte att göra barnen glada, utan frustrerade, så att de tjatar om fler Happy Meals🙄

      Radera