tisdag 20 november 2018

Författarskola #54 - BULT-kväll för oss som då och då inte vet vad vi håller på med

Nu blir det skola igen! I dubbel bemärkelse.

Exempel på en författare som då och då inte vet vad hon håller på med (Foto: Ola Kjelbye)

Ibland gör jag författarbesök i skolor. Det är ingenting jag vet hur man gör egentligen. Jag bara liksom gör. För vad fan ska jag annars göra?

Men häromkvällen ställdes det till med ett lite möte kring just detta! Det var BULT, Författarförbundets barn- och ungsektion, som hade den goda smaken att uppmärksamma eventuellt behov av gemensam diskussion och idéutbyte när det gäller skrivarpedagogik och liknande.

Och det var ju inte så dumt. Det är alltid trevligt att träffa skrivande kolleger och i det här fallet kändes det otroligt skönt att få prata om de här sakerna som skavt någonstans i bakhuvudet. Vi diskuterade i grupp och gjorde själva en liten övning som innebar att vi fick klistra ihop varsin liten dikt med ord klippta ur tidningar. 

Det jag framförallt tog med mig var en medvetenhet om att ungdomarna måste aktiveras för att orka lyssna. Det var i sig ingen nyhet och jag gör absolut övningar med eleverna när jag är ute, men jag insåg plötsligt att det momentet måste komma mycket tidigare och sprängas in i allt prat lite då och då. Min känsla är att det skulle kunna vara nästan precis vad som helst, bara de får tänka till/skriva aktivt en kort stund då och då.

T.ex. är den lilla övning vi gjorde med den ihopklistrade dikten inte någon dum grej att köra en variant på, tänker jag. Tror att jag ska ta fasta på bl.a. den faktiskt, nästa gång jag är ute i skolorna.

I synnerhet tänker jag försöka att inte pressa in så mycket "nyttigheter" på mina lektioner, utan koncentrera mig på att inte tråka ut ungarna till döds. Då kanske de får för sig att böcker inte är tråkiga de heller, utan provar att plocka upp en någon gång.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är så MODIGT att vara ute och prata bok i skolan!!(Har själv fått en förfrågan och då tackade jag nej. Men jag skriver inte för barn och hade inte så mycket att komma med, kände jag, lite fegt fast sant...Skuggis är inte direkt barnlitteratur;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte verkligen att det var skitläskig i början! Dessutom var jag riktigt, riktigt dålig, upptäckte jag:) Bättre nu dock. Men DU bokar ju in SIGNERINGAR!!! DET skulle jag tycka var läskigt på allvar.

      Radera
  2. Om nu den här bokgrejen blir verklighet någon gång så är eventuella skolbesök det jag tycker känns både läskigast och roligast. Vilket fint initiativ av BULT! Känner att det vore läge att följa med som prao när ett författarproffs pratar på skola, innan en kör skarpt själv :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade varit bra att praoa. Du skulle sett mina första försök: "Jaha, barn. Så här använder ni tempus och person och jobba med den här meningsstrukturen för att snabba upp texten och skapa spännning." Typ. Så jävla torrt, med miljoner trista exempel.

      Självklart ska du på skolbesök!!! Du kommer att rocka fett!

      Radera
    2. Hihi, låter härligt torrt! Och någonstans i den där klassen kanske det satt en fellow språknörd i miniformat och bara ”yes!” på insidan. Blir det aktuellt kommer jag att skicka en ansökan om prao-plats till typ författarcentrum. Hoppas de förmedlar sånt :-D
      /Annika (idag vägrar min iPad förstå att jag är inloggad)

      Radera
    3. Torrt är liksom förnamnet. Jag tror absolut att du borde kunna få smita in på någon annans författarbesök - du är välkommen att vara med på mina, om jag någonsin får några fler, för just nu är jag inte poppis.

      Radera
    4. Tar dig på orden här, om jag någonsin får kontrakt + föreläsningserbjudande kan du räkna med att bli skuggad av prao på nån skola (för du kommer såklart att få fler förfrågningar).
      Förvånad elev: ”Vem är det där…?”
      Författarproffs: ”Hon är från Norrland.”
      Förvånad elev: ”Ska hon inte säga nåt?”
      Jag: ”Scho” (översättning: ”ja” (på inandning).

      Radera
    5. Hahaha! De brukar undra vem JAG är:) Och du är SÅ välkommen. Du måste f.ö. säga till om du någonsin besöker huvudstaden ö.h.t. Vill ses!

      Radera
    6. Lovar att hojta till i så fall! Och detsamma om du skulle råka ha vägarna förbi Sorsele (det är många som har det, ibland bildas t.o.m. en mindre folksamling).

      Radera
  3. Jag vill också vara med i BULT. :) Andra författarbekantingar har pratat om träffar som verkat supermysiga. Så himla bra att få tips! Jag känner som Annika att det skulle vara jättekul och jätteläskigt att köra författarstunder i skola. Nu gör jag redan klassgrejor ibland och tycker att det är just det roligaste och det jobbigaste med jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, BULT är världens trevligaste lilla sällskap. Så himla opretto och härligt! Skolor är läskiga - man glömmer ju aldrig hur vidrigt det var att gå på högstadiet, liksom. Lite skönt på sätt och vis att kunna gå in som vuxen och känna att man faktiskt kan klara av att hantera ungarna. På ett eller annat sätt ...

      Radera