torsdag 20 december 2018

Spökbok på g

Spökdags! (Källa)

Nu har min förläggare läst mitt spökmanus och dissat det mer eller mindre fullständigt - och vill gärna ge ut det! Faktum är att hon redan nu pratar om en ny serie.

Hur går detta ihop då? Jo, hon tyckte att storyn måste skrivas om rejält, men hon gillade karaktärerna, tonen och många delar av historien. Vi hade ett möte där hon berättade för mig var hon tyckte att det brast och vad hon tyckte att jag borde göra åt saken i svepande drag.

Jag älskar henne! Skitjobbigt att skriva om, men fanimej värre att släppa ifrån sig skräp.

Så luttrad är jag alltså som författare nuförtiden.

16 kommentarer:

  1. Åh vad roligt!! Aldrig kul med mördande kritik men det är ju så en blir bättre. Kommer att bli urbra!! HEJA OCH GRATTIS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allvarligt talat, även om det så klart är lite jobbigt så är jag numera mest tårfyllt tacksam över att få den här typen av input. Tack!

      Radera
  2. Åh, så himla kul att det är en spökbok, vi knarkar såna här hemma :-) Och gratulerar till utgivning, och att det pratas ny serie!
    Är föresten aaaaaaaaaavundsjuk på att ha en förläggare att luta sig emot. Det är ju drömmen; att någon pekar ut bristerna och vill ens manus väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju för 9-12 dårå. Så förmodligen inte, såsom Tildaböckerna, något som främst medelålders läsare gillar:) Snällare. Rakare. Det min förläggare ville ta bort helt var mina snirkliga planteringar och överraskande twister. En mer finstämd dramaturgisk kurva, liksom.

      Men JAAAA, förläggare! Det gör verkligen författarlivet annorlunda. Jag lovar att ingen hade tagit i det här manuset med tång om jag inte redan varit utgiven. Min förläggare tror på mig, helt enkelt.

      Radera
    2. Underbart! Tycker det verkar väldigt svårt att skriva för väldigt unga, så det låter toppen att ha en förläggare att hålla i handen :)
      Ser fram emot att läsa din spökbok tillsammans med min unge.

      Radera
    3. Om jag nu lyckas skriva om den till belåtenhet:|

      Radera
  3. Vilken superförläggare. Förstår att du älskar henne :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, hon är mitt skyddsnät samt bollplank.

      Radera
  4. GRATTIS! Och så spännande, OCH jobbigt! Men det kommer bli bra; du och ditt förlag är ju ett Dream-team i att skapa bra serier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära vän! Jo, visst är det jobbigt att boken liksom inte är skriven än i det här läget. Tack för att du tror på oss:)

      Radera
  5. Vilka särdeles goda nyheter såhär till jul och allt!! Så glad för åldersgruppen också för då kan jag läsa din serie med mina barn, tjoho!! Så glad för dig Elin, superbra jobbat att du fick ihop det fast det varit tungt vad det verkat här på bloggen i alla fall!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad rar du är! Tja, fått ihop och fått ihop ... Som sagt, det ska ju skrivas om en del först.

      Radera
  6. Vilka roliga saker. Jättefin recension och spökbok på g! (Kommentaren i förra inlägget tycks ha farit ut i rymden. Jag hoppas denna fastnar.) God fortsättning och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är inte så dumma! (Typiskt cyberspace, som det hette på min tid.) Tack detsamma!

      Radera
  7. Oj, så spännande!! Och detta var alltså för aningen yngre läsare då? Tror det kan bli superbra. :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej! Det var verkligen länge sedan! Undrade vad som blivit av dig. Hoppas allt är bra! För yngre läsare, ja. Tack, tack och gott nytt år själv.

      Radera