lördag 10 augusti 2019

Om tegelstenar

Jag älskar tegelstenar! (Källa)

Jag tycker att jag ofta hör folk klaga när de upplever att böcker är för långa. Exempelvis ska del 5-7 av Harry Potter vara för långa, har jag hört. Och It av Stephen King, är tydligen alldeles för omfångsrik med sina 1138 sidor. Under en lång lässvacka under de senaste åren har jag varit benägen att hålla med. Allt jag pallade var korta små böcker där man kom till saken.

Men nu, när jag (tack vare Helena Dahlgren och hennes bok 100 hemskaste) äntligen kommit ur läströgheten, kommer jag ihåg hur mycket jag älskar tegelstenar. Om jag gillar en bok vill jag vara kvar där så länge som möjligt.

Och precis detta är ju faktiskt just Stephen Kings styrka: långa böcker där man trivs. För, allvarligt talat, vi vet att att karlen inte klarar av slut - det är inte hans forte helt enkelt. Men vägen dit, jösses vad bra det kan vara. Jag inser att jag gillar böcker med många utvikningar och sidospår. Det är också helt ok för mig om det inte handlar om just någonting, bara det är karaktärer man vill hänga med.

Nu senast var det Kings 11/22/63 (om Kennedymordet, fast egentligen inte alls) som hade mig i sitt grepp. 849 sidor som jag njöt av. Detta trots att förutsättningarna för handlingen är helt orimliga. Det sket jag fullständigt i. Jag ville bara vara med huvudpersonen genom denna historia.

Och faktiskt, just i denna bok tyckte jag att slutet höll - på sätt och vis. De sista sidorna var i alla fall alldeles, alldeles underbara.

4 kommentarer:

  1. Ja, gillar dem också! Dock, få författare förunnat att lyckas få till en högklassig tegelsten istället för en bok där det mest känns som om författaren inte orkat redigera bort tillräckligt... Men en riktigt bra tegelsten är underbar, har för mig Brott och straff kvalar in i kategorin också? Underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart att en bok inte är bra endast för att den är en tegelsten. Men hurra för bra böcker som dessutom är långa!

      Radera
  2. I tonåren älskade jag tegelstenar, just för att de inte tog slut så fort. Och inte var jag lika kräsen då heller ;) Idag kan jag ibland dra mig för dem, av många olika skäl (som att jag är mer kräsen). Men hittar man en bra då är det ren njutning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig har det mest med tid och stress att göra, faktiskt. Känns svårt att ta sig tiden. Men, som sagt, bara för att en bok är lång är den ju sannerligen inte bra. Och ska man investera sin dyrbara tid så vill man ju ha lön för mödan.

      Radera