måndag 10 september 2018

Lite lost

Ähum ...? (Källa)

Nu har jag 20.000 ord av det som kanske bör bli 30.000 i slutändan. Eller möjligen 40.000. Max. Det rör sig nämligen om en bok för den s.k. "mellanåldern" (9-12 år).

Så är jag två tredjedelar in i handlingen? Eller mitt i? Det är omöjligt att avgöra. I synnerhet som jag endast har en vag uppfattning om vad i helvete som ska hända.

Frågan inställer sig osökt: Brukar jag ha en tydlig idé? Eller trevar jag mig alltid fram på det här sättet?

Jag vet faktiskt inte riktigt. 

Har jag slarvat ovanligt mycket med någon sorts synopsis (i mitt fall = en vag punktlista i ett bortglömt dokument) den här gången? Går det ändå att ro i land?

Återigen: Vet ej.

Vad fan håller jag på med?

Hallå?

10 kommentarer:

  1. Eller så är detta första utkast en extrem form av av outline...? Har läst nånstans att Stephen King har ett liknande arbetssätt, och det är inte fy skam att jobba som Mr King. Typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt omöjligt kanske. Har aldrig jobbat så förr, men det kanske funkar denna gång ...

      Radera
  2. Hallå!? Kreativa processer, både älskar och hatar dem!

    De rör sig i cirklar, det är en iterativ process. Älskar den bilden av processen, cirklar med en framåtrörelse. Iterativ process!!! tänker jag så fort jag börjar misströsta och känner att jag rör mig i cirklar, och inser att det är just det man ska göra. Det är bra, det är lovande, det är på gång! Heja dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det är så. Brukar inte riktigt röra mig i cirklar faktiskt:| Men nu är det nog det som måste hända för att det någonsin ska bli någonting läsligt av det här. Tack!!

      Radera
  3. Jag gör aldrig synopsis ;-) Och inte Jessica Schiefauer heller, och hon har i alla fall fått två Augustar.

    SvaraRadera
  4. Det blir säkert något. Till sist. ;) Det där med synopsis verkar ju inte vara något för alla helt enkelt. Och King nämndes, någon jag själv kom att tänka på. Så kan han kan väl du?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har ju mycket gemensamt jag och Mr. King:) Nämen allvarligt, visst jag har aldrig funkat tillsammans med en synopsis. Jag kör bara på här då!

      Radera
  5. Men så spännande! Hej vad det går!
    Och allt som är framåt är inte bakåt, det är i alla fall vad jag intalar mig själv just nu. Du borde kunna jobba enligt det tänket också. Ett annat är ”framme är framme”, som min salige far alltid sa. Funkar på det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer ju! Det går inte bakåt! Vilken bra tanke. Tack.

      Radera