torsdag 12 december 2019

Stipendiechock

Chock, fast av det goda slaget

Igår fick jag på morgonen ett meddelande på Messenger från min kära kollega och vän Elisabeth Östnäs: "Grattis till stipendiet!" Jag ba: "Stipendiet?" Men när jag kollade mailen kunde jag mycket riktigt konstatera att Sveriges Författarfond hade bestämt sig för att ge mig ett så kallat ettårigt arbetsstipendium om 60.000 kronor.

Och visst hade jag sökt stipendium, det var jag vagt medveten om, men jag hade sedermera helt glömt bort det, eftersom jag egentligen trodde att det var uteslutet att jag verkligen skulle få något.

Så här såg mailet från Författarfonden ut:

Ettårigt arbetsstipendium

Stipendierådet vid Sveriges författarfond har den 10 december 2019 beslutat att tilldela dig ett arbetsstipendium på 60 000 kr. Stipendiet är skattefritt.

Beloppet kommer att utbetalas till dig inom de närmaste veckorna.
Vi ber dig meddela till vilket konto du önskar få stipendiet insatt på senast den 16 december 2019.

Totalt har 1040 ansökningar behandlats i höst. Tillgängliga medel tillät att 190 ansökningar kunde bifallas.

190 pers har alltså fått stipendier! Nästan en på fem av de sökande. Det betyder att man som författare har ganska goda chanser att få detta, i synnerhet om man ligger på och söker år efter år. Helt fantastiskt ju! Hade ingen aning.

Faktum är att jag på mina böcker (4 st, inklusive "När jag vågar" som inte kommit ut än) hittills tjänat ungefär en jämförbar summa, eftersom det mesta (typ) försvinner i form av skatt. Så plötsligt nästan dubblerades mina författarrelaterade inkomster (om man bortser ifrån författarbesök och sådant som faktiskt ger en bra slant när man väl får ett gig)!

Åtminstone tre av mina författarkompisar fick också stipendier - två av dem (i synnerhet en) på en större summa än den jag fick. Himla glad för det, för de förtjänar det verkligen.

Det här är alltså någonting som verkligen spelar roll i den här branschen. Så glad att jag fick reda på det på det här oväntat supervälkomna viset!

4 kommentarer: