fredag 14 september 2018

Författarskola #52 - Mitt sommarlov


Dags för ett pompöst inlägg av den här typen igen. Varför? För att jag har någonting otroligt insiktsfullt och smart att dela med mig av till mina skrivande kolleger?

I wish.

Nej, det handlar om att jag upplever ett fenomen genomgående när jag skriver och jag hoppas att jag kan lära mig någonting av det. Men först måste jag ta reda på vad, och ibland kommer jag faktiskt på saker genom att skriva de här "lektionerna".

Ok, här kommer det: Jag upplever hela tiden att jag skriver någonting som är skrämmande likt mina uppsatser från grundskolan. "Mitt sommarlov" all over again, liksom. "Sedan åto vi matsäck", som min salig far brukade säga när han pratade om den typen av skrivande. Den typen av skrivande som uppstår i kombinationen av bristande erfarenhet, låg entusiasm och yttre tvång: oinspirerat, osammanhängande, klumpigt i största allmänhet.

Jag hatade verkligen att skriva uppsats i skolan. Tvånget och prestationsångesten där bidrog nog starkt till att jag inte upptäckte att jag faktiskt VILL skriva förrän vid trettio års ålder. Jag var så rädd för att vara dålig att jag aldrig vågade tänka tanken, tror jag. Och grejen är den att jag har en del av det där kvar inom mig.

När jag får en dålig recension så tänker jag: "Jamen, självklart - vem vill läsa om mitt sommarlov, liksom?". När jag får en bra recension tänker jag: "Ser de inte att det är en uppsats om mitt sommarlov?"

Eftersom Sömnernas sömn kommit ut nu så har jag fått lite återkoppling i dagarna och det är som vanligt med viss ångest jag mottager denna, men så fort den är negativ känner jag mig ganska hemma: "Ah, äntligen såg de igenom min bluff!" Och när boken gillas: "Puh, jag slapp undan igen!"

En person på Instagram tyckte mycket om alla tre böckerna och frågade om en fortsättning var att vänta eller om det kanske var något nytt på gång. Och DET väckte mig på något vis ur en dvala jag inte var medveten om att jag hamnat i. Plötsligt blev jag akut medveten om att det finns folk som gillar det jag skrivit och som hoppas på mer - om än någonting annat. Någonting lika inspirerat - för nog fan är En väktares bekännelser-serien i alla fall en ganska inspirerad sommarlovsskildring. Det vill säga att det som försiggår nu i mitt skrivliv inte är uteslutande mitt eget problem! En läskig och något svindlande tanke.

Och tyvärr är allt jag producerar just nu en uppsats om ett ganska mediokert sommarlov. Jodå, på ytan handlar det om någonting helt annat, men den finns där: kombinationen av bristande erfarenhet/entusiasm och någon form av (visserligen självpåtaget) tvång.

Resultatet ser ut ungefär så här:

"Det var en gång en tjej som träffade ett spöke. Sedan åt hon matsäck."

Men lärdomen vi skulle dra av det här nu då? Vad bidde det?

Eventuellt detta:

Det som är "Mitt sommarlov" för mig, behöver inte vara det för andra. Men om jag nu skriver för att så småningom i bästa fall bli läst så får jag försöka se till att skildra ett inspirerat sommarlov. D.v.s. kanske kommer jag alltid att uppleva mitt eget skrivande som extremt haltande, men man måste ändå gå all in och ge allt man har. OM man hoppas på att någon ska ha någon glädje av det man skriver.

Vet inte om pågående projekt går att rädda i det här läget, men jag ska göra mitt allra bästa. Tack och lov(?) så säger ju förlaget stopp om det visar sig vara raffinerat skräp.

8 kommentarer:

  1. Så intressant att läsa! Jag tänker att jag nog också skriver "mitt sommarlov", åtminstone i första utkastet. Men sen när jag fördjupar och bearbetar texten så blir det nåt annat, nåt djupare, nåt bättre. Typ? Eller hur skriver du? Är det en process där du hyvlar fram det som är bra (och helt hyvlar bort det som är skit), eller vet du direkt vart du är på väg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir så klart bättre genom bearbetning. I synnerhet när redaktörerna kommer in i bilden! Ja du, hur skriver jag? Jag känner mig fram något oerhört. Samtidigt är det skrämmande sällan jag verkligen kapar någon större del, känns det som:| Har inte kommit dit än. Vet fan aldrig vart jag är på väg. Eller ok, om du menar typ hur slutet ska se ut (handlingsmässigt) så vet jag det från början i stora drag.

      Intressant att du också kan känna så i början, och super att du känner att du arbetar dig förbi det stadiet! Uppmuntrande!

      Radera
  2. Ah, där sattes det ord på känslan när en skriver råmanus! Min pappa kallar det ”och sen”, alltså när man skriver ’och sen åkte vi till stranden, och sen åt vi bullar, och sen regnade det’, etc.(Led papporna extra mycket under uppsatsskrivandet?)
    Vad mina lärare i skolan heller aldrig förstod var att den där uppsatsen jag pressade fram under salsskrivningen var ett råmanus som man ALDRIG fick en chans att bearbeta. Märkligt ändå att dom som skulle lära ut skrivande inte hade en aning om processen. Mvh Jaeintebitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!!! Där satte du fingret på något oerhört viktigt! Man fick aldrig tillfälle att arbeta om någonting i skolan! Helt stört ju, när det är det viktigaste av allt. Inte konstigt kanske att jag haft så svårt att ta till mig detta. "Perfekt med en gång eller inget alls" var vad skolan förmedlade. Herregud, har inte tänkt på detta.

      Hehe, våra pappor😊

      Radera
    2. Om jag någonsin får ynnesten att göra skolbesök blir en nog tvungen att göra sig obekväm hos fröken och försöka adressera det där på ett fint sätt...

      Radera
  3. Verkar som om flera känner igen sig och känns som ett återkommande tema i många skrivrelaterade bloggar, det krävs nog en kritisk inre röst för att fortsätta jobba om texten så många gånger som det krävs. Själv har jag alldeles för bra självkänsla av någon anledning. Tror kanske jag blev väldigt favoriserad som barn som enda tjej med tre brorsor. Det kan ha spelat in. Men tror det kan ligga mig i fatet när det kommer till att skriva även om det annars är rätt bekvämt. Du skriver ju superbra och medryckande Elin, när det är färdigbearbetat kommer det glänsa är jag övertygad om! Men så måste man väl själv tro på det och gilla det tillräckligt intensivt för att vilja/kunna lägga så mycket tid på det som behövs för att komma dit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så att alla upplever att de skriver mer eller mindre "hemmagjorda" böcker - och det gör man ju faktiskt alltid på sätt och vis. Och det är så det måste få vara kanske. Denna obsession med att vara perfekt hela tiden som man är itutad från alla håll, den är ju egentligen en jätteskum vanföreställning. En roman är ett projekt, ett arbete, och allra helst någonting man inte är ensam om att jobba med (redaktörer, guds gåva till författaren!❤️).

      Jag tycker att du ska vara rädd om och vårda din goda självkänsla - det är fanimej GULD att ha������������

      Tack för fina ord och visat förtroende��

      Radera
    2. Åh, vad dåligt det gick med mina emojis där - de var iaf fina när jag skrev kommentaren.

      Radera