fredag 19 mars 2021

Whodunit

 

Vem är mördaren? (Källa)

När jag var ung läste jag en massa Agatha Christie-böcker. Jag hittade som barn utgåvor från 40-talet på landstället som gått i arv från min farfar och älskade dem redan då. Det är fortfarande trevligt att då och då sätta sig ned med den typen av bok. Genren kallas ibland på engelska "whodunit" och jag vill gärna översätta det till "mysdeckare", vilket väl är den närmaste motsvarigheten på svenska.

Nu känner jag att det är dags att skriva en sådan själv. Himla roligt att pilla med lite karikatyrartade karaktärer och deras bakgrundshistorier och hemligheter som i sakta mak kommer att uppdagas. Och - inte minst - att gömma mördaren mitt ibland dem.

Jag har ingen aning om ifall genren är gångbar än idag. Är det någon som skriver/läser kontemporära sådana historier? Vad svaret än är på den frågan så tänker jag göra ett försök.

För jag har ett uppslag som jag verkligen gillar och min erfarenhet är att man bör skriva sådant man gillar. Kan tyckas självklart, men ibland har man ju vilda tankar om att försöka skriva sådant som man tror har en chans att gå hem hos en bred publik. Ni vet, den där drömmen om att faktiskt kunna försörja sig på sitt författande.

Men tänk på vår mest framgångsrika internationella författare: Fredrik Backman. Kolla på En man som heter Ove.

Case closed.

4 kommentarer:

  1. Läser inte så mycket deckare över huvud taget, men tror att mysdeckaren faktiskt är gångbar. Har som sagt inte koll men namn som Alexander McCall Smith, Karin Hjulström, Christoffer Holst (väl, eller är det mer Romance?) swishar förbi i huvudet. Intressant det där att skriva det som folk vill läsa eller det man helst vill skriva (som kanske inte nödvändigtvis är det folk vill läsa). Brukar också tänka positiva tankar på Backman, som skriver och så vill folk läsa fast dom inte visste att det var det dom ville ha. /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst någon av dessa författare, utan hela min erfarenhet av genren utgörs av Agatha Christie och Dorothy L. Sayers. Övervägande fyrtiotal m.a.o. Vi får väl se vad det blir för elände när jag börjar tafsa på konceptet. Bra tänkt det där med att folk inte visste att de ville ha det förrän de läser - och att det sedan i förlängningen blir grunden till EN VANLIG INKOMST som man faktiskt kan överleva på. Det är min dröm.

      Radera
    2. Ja, Dorothy, har hennes fina samlingsbox :-) Men jag tror på en modern take på fyrtiotalets deckare. Se där, en läsare! Tror fler känner samma, särskilt som tex Agatha Christie fått en liten renässans iom Bookmarks nyutgivning, och där jag är nästan helt säker på att det skrivs nya böcker i Agatha Christie-universumet, som bookmark också ger ut.

      Radera
    3. Låt oss hoppas att jag får till det då, på ett eller annat sätt.

      Radera