tisdag 25 maj 2021

Hur gick det med de tusen orden om dagen då?

 

De tusen orden (Källa)

I ett tidigare inlägg här skrev jag högmodigt om mitt mål att skriva tusen ord om dagen. I ett annat inlägg framgick att jag låg på exakt 60000 ord. Det var 20 april. I skrivande stund består manuset av 72839 ord. Låt oss för enkelhetens skull avrunda det till 73000.

73000 - 60000 = 13000

Tusen* ord om dagen gällde dock bara vardagar, vilket det funnits ca 25 stycken av sedan 20 april (lite beroende på om man räknar inklusive eller inte, men det spelar ingen roll här - vi är ute efter the big picture).

13000 / 25 = 520

Ca 500 ord per vardag sedan jag låg på 60000.

Ok, jag har vabbat (vilket är samma sak som helg i min bok (inte den jag skriver, utan den mer allmänna, tillvaromässiga boken)), men inte till den milda grad som man kan tro. Ok, dottern var nog ledig typ torsdag-fredag kring Valborg, vilket i praktiken är samma sak som vab.

Still, ca 500 ord per vardag. Jag har med andra ord misslyckats med att uppnå mitt mål att skriva tusen ord om dagen.

Den stora frågan är nu: är jag missnöjd med resultatet? Spontant ja, det är jag. Men om jag ställer mig en bit ifrån mig själv och ser på det hela, så tycker jag faktiskt inte att jag behöver vara det. Jag har ändå kommit halvvägs och det är fanimej inte så himla pjåkigt det.

Jag bestämmer mig härmed för att vara rätt nöjd, utan att för den skull rucka på mitt mål att faktiskt skriva tusen ord om (var)dagen.

En helt annan fråga är vad det är för jädrans ord jag skrivit. Men det tar vi sedan.

*Notera hur jag växlar hej vilt mellan att skriva siffror och skriva ut räkneorden. Sådan är jag, tydligen.


10 kommentarer:

  1. Självklart ska du vara nöjd, 500 ord per vardag är inte fy skam, särskilt inte under våren när det plötsligt finns en hel massa som lockar ut en ur skrivbubblan (solsken, bubbel etc). Klapp på egen axel, och så på´t igen :-)

    SvaraRadera
  2. 500 i snitt är väl himla bra, tycker jag. Jag snittar fyra meningar tops på mitt synopsis (som jag lovat manusgruppen att skriva i ett svagt ögonblick)

    SvaraRadera
  3. Alla steg framåt är fantastiska tycker jag! Blir spännande att följa hur det utvecklar sig och hoppas det blir något som kommer ut ur det hela som man kan läsa en vacker dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen rätt. Och vi får väl se vad det blir för något i slutändan, men jag är på absoluta upploppet nu!

      Radera
    2. Var är din blogg, förresten? Har du lagt ned den nu när allt händer på riktigt? Eller är det bara jag som är en lallande fåne?

      Radera
    3. Ah! Det var jag som var en lallande fåne. Hittade.

      Radera
  4. Spännande med upplopp!! Bra cliffhanger :)

    SvaraRadera