tisdag 19 december 2017

Jag raljerar fritt #5 - julmamman

Ok, då går vi från gårdagens inlägg, som handlade om hur bra jag är, till dagens, som handlar om hur bra jag är. Det utgörs till största delen av ca 400 bilder som ingen människa är intresserad av, men också lite självförhärligande text.

Allvarligt, här kan du sluta läsa om du inte är intresserad av att höra mig raljera om vilken bra mamma jag varit denna jul. Hej då!

Här börjar hybrisen:

I år har jag tillsammans med min 3,5-åriga dotter gjort EGNA julgrupper! Jo minsann, eftersom jag förra året var väldigt missnöjd med den bristande kitschigheten hos dem som fanns att köpa. Här följer bilder på dessa ur alla möjliga vinklar:









Och adventsljusstaken då? Jodå, i år valde jag en annan stil än förra årets krydd- och nötblandning. Den här gången jobbade vi i stället med kottar (både naturella och glittriga) samt små fejkäpplen och bär. Mossan som allt är nedtryckt i kan man inte ens ana. Hyfsat nöjd även med nedbrändhetssymmetrin på ljusen. Så här ser det ut:



Redan förra året introducerade jag begreppet "förgran" här hemma, för att dottern skulle ha en chans att komma in i julstämning innan vi släpade in den äkta varan i vårt hem. Här har hon pyntat så fint. Notera enkla men trevliga hemmagjorda pyntsaker av glittriga piprensare (spiralerna man med lite god vilja kan urskilja). Jag lyckades till och med tillverka en toppstjärna av en trasig hängvariant. Här är förgranen, ca en meter hög och av finaste plast:


Och här nedan har vi the real thing. Denna snarare två och en halv meter hög, även om de båda granarna förefaller ungefär lika höga på bilderna. Dottern har även klätt nedre delen av denna, samt introducerat det tjocka vulgoglittret som jag sedan fick ordna på ett så smakfullt sätt som möjligt. Hon insisterade också på stjärna i toppen, vilket jag annars inte brukar ha. Jag köpte tre olika innan jag hittade en som faktiskt gick att sätta fast utan att själva toppgrenen droopade betänkligt.


Här ser vi ett exempel på dotterns pyntstil. Det är liksom sporadiska kluster av granprydnader. Jag tycker faktiskt inte att det är så dumt. Det ser modernt ut.


Och har jag en s.k. "fiberoptisk by" då? Jajamensan! I detta fall utgjord av en enda kyrka med några små figurer utanför som förmodligen är på väg till någon sorts dockjulotta. Ful sladd får man dessvärre leva med. Jag har kompletterat med en led-tomte samt led-snögubbe bland små granar i något diskborstliknande material.


Kalender då, supermamma där? Självfallet en någotsånär hemmagjord variant med små presenter i. Ingen hejd liksom! Hittade en fin hopfällbar variant på Panduro:



Självklart har det gjorts pepparkakshus även i år. Smakfullheten är begränsad.


Tips till föräldrar med någorlunda små barn: Denna lilla gran med tillhörande pynt går att dekorera om och om och om och om igen, medan man själv dricker kaffe eller bara pustar ut i största allmänhet. Hittade den på typ Guldfynd eller något liknande. Den var billig också! 50 spänn. (Det kan tilläggas här att julgrupperna inte var ett ekonomiskt gynnsamt alternativ till de köpbara - de kostade tillsammans med pynt och allt typ 600 kronor, tror jag.)


Ok, julivrande mamma där, allt ser trots vissa mer ohämmade inslag misstänkt tillrättalagt ut. Ditt barn då, fick hon någonsin fria händer? Nja, njo. Vi försökte göra tomtar och snögubbar en gång av sådana där äggkartongsgrejer och flörtkulor. Hon har klistrat på hatten på den vänstra figuren och ritat ansiktet på den i mitten. Gills det?


Jag säger som elefanten i Fem myror: Nu är det slut! (Tack och lov.)

15 kommentarer:

  1. Underbart, gillar särskilt hur ni gått in för att verkligen omfamna kitschigheten, men tycker att julgrupperna blev lite väl snygga ändå :-D
    Har pepparkakshus och nästan likadana led-gubbar (mina vaktar nämnda hus) men saknar en fiberoptisk by. Känner verkligen avund här, när ALLA barn jag känner kan stå och titta under tystnad (!) på dylika prydnader under förhållandevis lång tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kitschiga julgrupper ÄR snygga:)

      Hehe, fiberoptisk by är liksom tre i ett, som ett kinderägg ungefär: underbart begrepp, barnengagerande och snyggt.

      Radera
  2. Å det är riktigt så man vill komma och fira jul med er nu! Klart man ska ha en stjärna i toppen av granen! Julgrupperna ser ju sjukt proffsiga ut måste jag säga. För att inte tala om längdförhållandet mellan adventsljusen, har du klockat eller hur har detta gått till. Kom i riktig stämning nu och hoppas hinna lite pynt och sånt själv. Att göra smällkarameller med chokladbitar i som äts upp vid julgransplundringen är tradition här, Skulle passa bra till det där tjocka glittret i er gran kanske!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så du smickrar mig:) Javisst, felfrihet är mitt motto, så jag klockar mina adventsljus:D Nej då, men det föll väl ut i år. Smällkarameller! Med choklad! Oslagbart. Men jag tror att det får bli nästa år, för dottern är mer inne på att göra julgransprydnader av babblarna just nu ...

      Radera
  3. Mycket imponerande!
    Själv tog jag motvilligt emot en adventsstake min numera döda pappa tillverkat. Det är vårt ... julpynt ... i år.
    Off topic, men ändå: det ser oerhört mysigt ut hemma hos er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag uppfattar en viss måttfullhet i julfirandet där hemma? Det är inget fel med det. Innan jag blev mamma så var det verkligen sisådär med pyntet - trots att jag gillar julen och allt trams runtomkring den.

      Tack:)

      Radera
    2. Precis, mycket måttfullt. Hade vi haft barn hade det varit en annan sak, då hade jag nog gått all in :D

      Radera
  4. Härligt med lite självförhärligande såhär i juletider tycker jag. Verkligen en imponerande insats! :-) Själv har jag inte julstädat, inte julpyntat, och för första gången sedan jag var typ sex år: INTE bakat ett pepparkakshus. Ah well, det blir nog bra ändå.

    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så såg mitt vuxenliv ut tills jag fick barn - utan pepparkakshus dessutom.

      Radera
  5. Haha, det är ju helt underbart!! Nu blev jag, en stressad pms-mamma utan en gran i sikte hemma, på gott humör! Jag menar det verkligen, alla fina bilder och texten till dem (!) fick mig att le stort. Och granen är på väg hem till oss, i sällskap med trött make. Och jag sätter barnen på att julpynta, det älskar dom! Så går jag ner i källaren med en termos kaffe och en burk pepparkakor och slår in alla klappar. En riktigt GOD JUL till dig Elin, och som sagt; jag älskar din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojojoj, kan livligen föreställa mig hur lätt det är att allting måste hända på en gång i sista momangen! Jag har haft lyxen att kunna ta det lugnt i år och verkligen frossa i allt juligt. Men jag är glad om du blev glad! Och GOD JUL till dig också, rara och fina Louise!

      Radera
  6. Kul med din raljerande attityd, det gillar jag som ju inte är ett fan av kolla-hur-mysigt-vi-har-det-bilder annars. Detta var suveränt kul att ta del av. Men vilka grupper, florist eller bara superkreativ och konstärlig? Och ja, det där med att låta barnen gå all in utan att "hjälpa till" är ingen lätt sak. Är ofta och piffar och fixar vid pysslet för barnen på jobbet. :D
    God jul på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst är det trist med den typen av bilder! Men glad om jag kan roa. Jomenvisst, sörru, konstnärlig ut i fingerspetsarna:)

      God jul, du med!

      Radera
  7. Fiberoptisk by? Mina julskills är på så låg nivå att jag får tacka för de pedagogiska bilderna och försöka bättre mig till nästa år. När jag var på tysk julmarknad såg jag en ganska avancerad installation med korsvirkeshus runt en isrink där små figurer åkte runt i åttor - är det alltså en sådan jag borde skaffa mig för att ligga rätt i tiden?

    Önskar dig ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det låter precis som en fiberoptisk by! Faktum är att det känns som någonting just tyskarna uppfunnit - kan det inte vara så? Fiberoptisches Dorf, liksom.

      Gott nytt år även till dig!

      Radera