måndag 11 december 2017

Svårsjunget

Jag och maken försöker oss då och då på att sjunga tillsammans. Inte för att vi är några sångare (eller ok, jag är faktiskt gammal sångerska, men maken är så där på att hålla tonen), utan som ett sätt att umgås. Typ. Go figure. Vi tycker hursomhelst att det är roligt.

Nästan undantagslöst väljer vi dängor som vi inte har en rimlig chans att lyckas med. Här följer ett axplock:


Twentieth Century Fox-introt

Det här hör ju till det som är möjligt att framföra en variant av, bara man är två personer. Jag brukar ta den stämma som liksom fyller i, bl.a. med TA-TA-TA-TAAAA på slutet. Det brukar faktiskt gå att identifiera vad vår lilla duett ska representera.


HBO-introt

HBO-kören är ju också möjlig att framföra, om än inte helt lätt att identifiera för den oförberedde. Det här sker främst när vi ska kolla på någon serie tillsammans och då är kruxet att försöka hitta tonarten utifrån bruset som föregår det hela. Hm, kanske är det mest jag som brukar göra detta, när jag tänker efter. Nå, svårt att hitta tonarten i förväg i alla fall.

Sedan kommer vi till våra två favoriter - och här börjar det bli riktigt, riktigt svårt.

Imperial March

Imperial March är faktiskt ganska förrädisk till melodin och jag ska erkänna att jag själv - inte bara den något osäkrare maken - har en tendens att sikta fel. I synnerhet när vi båda klämmer i samtidigt. Det brukar inte hindra oss nämnvärt. Det svåraste partiet i hela låten är fiolslingorna nära slutet. Har aldrig fått till det riktigt tillfredsställande faktiskt. Men på det hela taget är det inte alls omöjligt för en utomstående att förstå vad det är vi har gett oss på att sjunga.


Star Wars-temat

Och så på delad favoritplats med Imperial March har vi själva Star Wars huvudtema. Särskilt inledningsfanfaren är riktigt knepig. Och jag kommer aldrig ihåg var ettorna ligger (vad kommer på slagen och vad är synkoper som hamnar någonstans däremellan, liksom). Det lugnaste partiet är också överraskande svårt att få till så att man fattar vad det är frågan om.

Försök själva så får ni se!

8 kommentarer:

  1. Det här inlägget gjorde min dag!!! SÅ roligt att läsa 😂
    För att kontra med nörderi från norr brukar vi köra hittepå-blues till samma gitarrslinga (sambo på normal gitarr, jag på barnets guitalele, barnet i nån typ av takt på mkt små kongas), (tveksam) stämsång etc. Ev så roligt man kan ha nykter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att höra:) Och vad jättemysigt det låter med improviserad familjeblues!

      Radera
  2. Såg så fram emot att få lyssna på er lilla ensemble . . . Men jaja, vi får väl tralla på här hemma i stället (i alla fall bra körsång-idéer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är, ärligt talat, inte mycket att höra - men kul att sjunga!

      Radera
  3. Haha! Ja, vad kan en säga... :D LOL! ;)

    SvaraRadera
  4. Underbart, är själv fd sångerska! Hemma hos oss kör vi på mer säkra kort och battlar loss i sing star titt som tätt :) Hade faktiskt en granne som förskrämt knackade på en gång och bad oss sänka volymen när vi mitt på blanka dagen gick loss på Carola på repeat :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså minsann? Sing star? Det kommer nog min lilla att gilla så småningom. Min man kommer nog aldrig att komma dithän dock.

      Hehe, det är besvärligt med störiga grannar. Ja, den som kom och hejdade er framfart alltså.

      Radera