fredag 2 mars 2018

Giraffs kalas

Jag har återigen legat lågt en stund här, mest p.g.a. extra lång vab. Det har varit ganska prövande.

Dagarna har ägnats åt i stort sett en enda lek: Giraffs kalas. Giraff fyller år (varje dag) och ska ha kalas. Gästerna (alla andra gosedjur och dockor som hemmet kan uppbringa) kommer en efter en och har med sig varsin present. Alla roller spelas av mig.

Men barnet då, vad gör hon?

Jo, hon är Giraffs lillasyster och ligger nedbäddad intill kalaset, utan att egentligen delta. Då och då ska gästerna komma och titta på henne, men annars är hennes roll i det hela nästan fullständigt passiv.

När alla gäster kommit - och inte förrän dess - serveras det tårta. Legotårta.

Det varierar när alla gäster anses ha kommit. Oftast är det när jag ber på mina bara knän att det ska förhålla sig på det viset, eftersom det när tårtan har ätits infaller en kort men ljuvlig respit från leken.

Detta är alltså favoritleken framför alla andra.

Min dotters. Inte min.

Födelsedagsbarnet

Om jag bränner Giraff i öppna spisen, kommer då leken att ta slut för gott?

Jag tror att den förbannade saken är flamsäker. De förkolnade resterna av Giraff kommer att fortsätta att ha kalas.

Forever, and ever, and ever ...

12 kommentarer:

  1. Åh herregud, jag skrattar så jag får ont i käken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har det ju kommit något gott ur detta i alla fall:)

      Radera
  2. Fy sjutton, har själv haft barn som velat leka den typen av lekar. Sååå trist. Så försöker man locka med att baka chokladbollar eller muffins istället och blir totaldissad. Lider med dig verkligen!! Ska ta upp detta inlägg och läsa igen om jag nånsin skulle bli sugen på en sladdis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det blir ju mest JAG som sitter där och leker med tristessdöden hotande i bakgrunden. Jag har föreslagit att jag ska vara Giraffs lillasyster i stället, men det är tydligen inte aktuellt.

      Radera
  3. Ja jisses, vad en gör för barnet ändå :-D Som vanligt skickas sympatier söderut!
    Och bara ett tips; bränner man ett gosedjur står där tusen åter.
    //Mvh mamman som ”råkade” tappa bort en gose-ko som brölade när tryckt på magen, men då: enters storgråtande dockan. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:) Jo, de finns ju i tusental. Hehe, ja summan av eländet är konstant.

      Radera
  4. Haha, been there, done that... Legotårta är ju faktiskt ingen höjdare, bara ur hälso-synpunkt. Ett tips; man kan bjuda på kakor och säga att alla som är med får äta hur många dom vill. Då händer det att man inte FÅR vara med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Legotårta är onekligen nästan lite väl sunt. Hm, jag tror faktiskt inte att jag kan krångla mig ur det här, ens med kakor - men tack för tipset, tror att det kan bli användbart när hon blir lite äldre!

      Radera
  5. Din stackare, detta måste vara världens äldsta giraff vid det här laget. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det är sant. Hade inte tänkt på den aspekten av det hela:) Hoppas hon trillar av pinn snart då.

      Radera
  6. Oj, vad jag skrattade!
    Giraffen ser iaf mycket nöjd ut, så du måste ha firat väl. Hoppas bara du slapp äta legotårtan?
    Själv ”åt” jag lego-lussebulle härom veckan. Smaskade högt och insåg att jag ingenstans är immun mot att bete mig som en idiot bara den lille ser glad och nöjd ut, det är liksom lön nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, så bra. Nog har jag ätit min beskärda del av legotårta, och även jag smaskar och mm:ar. Det är så det går till med barn, tydligen. Har t.o.m. slutat känna mig som en idiot när jag gör det. JA, ett nöjt barn har guld i mun!

      Radera