fredag 27 januari 2017

Språkporr #12 - ryskans låtsasbokstäver


Mitt senaste språk är ryska och jag har knappt hunnit börja nosa på det, men det är jättespännande att lära sig det kyrilliska alfabetet. Så jag tänkte dela med mig av några höjdpunkter. Här finns en fullständig genomkörare för den som är intresserad på allvar.

Det finns naturligtvis bokstäver som sammanfaller med det vanliga latinska alfabetet (det vi använder i svenska, med några få extensioner i form av tillagda diakritiska tecken (t.ex. prickarna över o som gör det hela till ett ö)), men ganska snart börjar det barka åt helvete - på det positiva sättet.

Vi har några säkra kort, som А а, М м  och T т, som inte bara ser ut som vi är vana vid, utan också låter hemtamt. Notera dock gemenerna, som ser annorlunda ut, och som egentligen väl är naturligare än vår variant - jag har alltid tyckt att det är lite lustigt det här med små bokstäver och deras ibland väldigt avvikande utseende.

Sedan har vi några små fallgropar (inte sällan sammanfallande med det grekiska alfabetet) i form av t.ex. В в (som uttalas som v, precis som Β β (beta) på grekiska), Р р (uttalas r, som grek. Ρ ρ (rho)), У у (uttalas o) och Н н (uttalas n, medan denna bokstav på grekiska Η η (eta) uttalas i!*).

Därefter går det käpprätt på ett alldeles förtjusande sätt. Eller vad sägs om И и (i), Я я (ya) och З з (z).

Sedan har vi de riktigt exotiska tecknen som vi inte känner igen alls (inte jag iaf), som Ж ж (zh - ett tonat sh), Д д (d) och Ю ю (yo).

Som om inte det vore nog, så har vi ett hjälptecken också, Ь ь, som "mjukar upp" föregående bokstav och liksom hänger på en antydan till y.

Har ni dött av spänning än? Jag har nästan gjort det.

* F.ö. finns det ett hiraganatecken på japanska som ser ut så här み, vilket ju ser ut lite som ett H, men som utläses mi.



2 kommentarer:

  1. Japp, läste hela inlägget med intresse! Om dygnet hade fler timmar skulle jag lätt kunna grotta ner mig i sånt här 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Jädrans snåldygn som ständigt begränsar vår förkovran.

      Radera